Combatint la guerra amb amor

per Sreepriya Rohit - Budomierz, Polònia

Sreepriya Rohit es va llicenciar en Tecnologia de Ciències de la Computació i Enginyeria a la Universitat Amrita Vishwa Vidyapeetham. Ella i el seu marit, Rohit Kartha, actualment viuen a Munic, Alemanya. Tots dos van sol·licitar permís en el seu treball per viatjar a la cruïlla fronterera de Budomierz entre Polònia i Ucraïna i treballar com a voluntaris al lloc de Embracing the World per a refugiats.

És la primera vegada a la meva vida que tinc l'oportunitat d'experimentar la guerra a una distància tan propera. De fet, van ser algunes de les dures realitats de la vida que voldria que mai existissin. El 4 de març, Rohit i jo comencem el nostre viatge cap a la frontera polonesa.

Swami Shubhamritananda coordina el treball humanitari de Embracing the World a Europa. Quan ens va trucar un dia abans per informar-nos sobre la situació, la imatge que tenia al meu cap era que hi havia al voltant de 40 estudiants indis en una habitació d'hotel a Polònia, havien passat per algun trauma i necessitaven algú amb qui parlar.

La tasca semblava factible, encara que mai no ho havia fet. Trobem un vol l'endemà i comencem la nostra missió. El nostre contacte polonès, Marcin Krol, va enviar un missatge perquè un altre voluntari ens recollís a l'aeroport.

Des de l'aeroport de Krakov, va ser un viatge de gairebé 3 hores fins a la frontera amb Ucraïna. Quan sortim de la carretera, tot va ser un camí rural que va durar molt de temps, amb petites cases al llarg del camí. Després, el nombre de cases va disminuir i es va tornar simplement erm, res en particular. Em vaig sentir com a terra de ningú, al mig del no-res.

Quan finalment vam arribar al nostre allotjament, Marcin ens va rebre amb una gran sensació d'alleujament. Va donar les gràcies a Amma una vegada i una altra per enviar-nos allà. Ens va portar a la nostra habitació a la petita casa d'hostes que tenia una cuina i portes compartides.

Dos nens jugaven mentre la mare cuinava a la cuina. Marcin va explicar que eren ucraïnesos que acabaven de travessar la frontera feia dos dies. El propietari era un home amable que donava habitacions a tots els refugiats que ho necessitaven. Vaig preguntar a Marcin on eren els estudiants indis. Va dir que esperava que molts arribessin aviat a la frontera, a 2 km de la casa d'hostes.

En aquest punt, em vaig adonar que la tasca no era només parlar amb alguns estudiants, sinó una mica més gran. Ens vam dirigir a la frontera i en arribar vam veure moltes carpes blanques plenes de dones, nens petits i ancians.

Qualsevol que acabava de creuar la frontera podia esperar a les tendes de campanya fins que es trobés allotjament o s'organitzés el viatge a les seves destinacions. Sopa calenta i sandvitxos estaven disponibles. Una de les carpes feia atenció d'emergència i medicines. Una altra estava plena de roba. Les tendes de campanya amb calefacció estaven plenes de persones que s'asseien en bancs de fusta i s'escalfaven del fred exterior.

Marcin ens va portar al lloc de control, que estava a uns 700 m. Mentre caminàvem, vam veure molts grups de refugiats que es dirigien des del lloc de control cap a les botigues. Estàvem a -5°C i eren les 9 del vespre. Una dona gran, a uns metres de nosaltres, lluitava per portar les maletes. Després d'alguns intents, ho va deixar tot a terra exhausta. Els seus ulls reflectien una total impotència mirant fixament les seves coses.

Marcin immediatament li va parlar en ucraïnès, va prendre les maletes i la va ajudar a arribar al campament. La vaig veure seguir-lo lentament. Definitivament tenia més de 70 anys. Les dues bosses grans han d’haver contingut tots els seus objectes de valor. I no hi havia ningú per recollir-la a la frontera. Em vaig preguntar: “On anirà després d'arribar al campament? Se les arreglarà sola?

Moltes d'aquestes preguntes van començar a sorgir al cap. Cada cop vèiem més ancians i dones amb el seu equipatge. No coneixíem cap ucraïnès, però vam fer servir gestos amb les mans per oferir ajuda a alguns. Tot i això, no teníem jaquetes de voluntaris, de manera que dos indis que mostraven gestos amb les mans un grup de refugiats que acabaven d'escapar d'una zona de guerra poden no haver semblat una solució esperable. La gent es negava a donar-nos les maletes perquè les portéssim, probablement perquè estaven traumatitzats per la por i no sabien si podien confiar en nosaltres.

En veure la nostra desesperació per ajudar, dos voluntaris indis se'ns van acostar i van preguntar: “Naattil evidunna? Malayalikal aanalle?”, que era malaialam, la meva llengua materna, per preguntar-nos si érem malaialees. Vaig assentir amb el cap amb un gran somriure. Els voluntaris ens van donar una descripció detallada del que havia estat succeint a la frontera els darrers dies.

Una nit, vam conèixer una dona de cinquanta anys. Estava esperant que els pares creuessin la frontera i els seus ulls estaven plens d'ansietat. Intentem calmar-la, donant-li una mica de cafè calent i encetar una conversa. Ella no parlava anglès, així que en Marcin ens traduïa.

Els seus pares eren de Donetsk, una de les regions de l'Extrem Orient que estava sota la invasió russa. La seva casa va ser completament bombardejada, però un dia abans havien aconseguit fugir amb totes les seves pertinences vitals. La mare de la dona tenia 72 anys i el seu pare 76. Cada vegada que els trucava per informar-los sobre la fuga, ploraven de dolor. Desde llavors, havien estat viatjant durant una setmana. Dos dies al tren i dos dies amb autobús, amb algunes pauses en búnquers pel camí.

En aquell moment els pares havien arribat finalment a la frontera de Budomierz, però ja havien passat cinc hores des que van arribar. Estaven esperant en fila perquè es fes la paperassa. Cap paraula no podia consolar l'estrès i l'ansietat per la qual estava passant la dona. L'ajudem a asseure's una estona a la nostra botiga, però s'aixecava aviat i seguia mirant el lloc de control. Mirant intensament la porta del lloc de control sense pestanyejar.

Hi havia una altra mare que esperava les seves dues filles atrapades al costat ucraïnès. La dona semblava rica i sofisticada; ella venia a Polònia per feina. Ella esperava un viatge tranquil quan va arribar, amb les dues filles creuant la frontera ràpidament. Però la veritat és que ella va haver d'esperar durant més de set hores.

Estava en contacte amb les noies per telèfon i semblava que la temperatura era molt freda. Vaig suggerir que una podia quedar-se a la fila, mentre que l'altra anava a l'àrea de calefacció i s'escalfava. Però ella va dir que estaven massa espantades per allunyar-se i separar-se. No tenien més remei que quedar-se al fred i esperar.

Hi havia tantes històries de tals experiències. Per a nosaltres, com a voluntaris, va ser un moment inoblidable quan vam veure famílies unint-se a la frontera, abraçant-se i plorant fortament.

Una altra nit, hi havia una dona africana que acabava de travessar la frontera i va arribar al nostre lloc. Portava tres fills amb ella. Somrients li oferim cafè, i algunes xocolates i fruites per als seus fills. Intentem consolar-la, preguntant-li com estava.

Amb un gran sospir d'alleujament a la cara, va dir: “Realment admir el que estan fent. No t'imagines l'estrès que vam haver de passar per arribar a aquest punt i sentir-nos segurs. Sóc de Kharkiv. Tot van ser sons de bombes i bales durant dies. El meu fill encara està espantat, fins i tot quan escolta el petit so de les coses que cauen a terra. Després dun període realment llarg, vostès són els primers a preguntar-me si estic bé. Realment importa molt. Moltes gràcies."

Vaig recordar les paraules de Amma: “Un somriure amorós, una paraula de compassió i un petit acte de bondat ja poden ajudar molt la gent”.

La vam veure amb llàgrimes als ulls quan se n'anava amb els fills. Vaig agrair a Amma per donar-nos aquesta meravellosa oportunitat de simplement ser-hi com un instrument a les seves mans. És increïble veure com l'amor de Amma arriba a milers de persones de diverses maneres.

Aquesta és, de fet, una de les nostres primeres activitats de voluntariat en què Amma verificava directament el progrés cada dia a través de Swami Shubhamritananda. Els nostres esforços voluntaris no s'haurien manifestat tan poderosament sense el consell de Amma.

Durant els primers dies, teníem molt poc menjar per dinar als campaments. Sent vegetarians, no podíem menjar la sopa de carn que s'hi oferia. Sobrevivíem amb pa, mantega i una tassa de fideus. El clima també va ser força extrem. El nostre horari era de 9 del matí a 9 de la nit, encara que de vegades s'allargava més, i érem a la carpa la major part del temps. Sent de Kerala, això personalment va ser força difícil de suportar. Els primers tres dies ni tan sols vam tenir calefacció.

Tot i això, vaig sentir una presència ben forta de Amma al voltant del nostre lloc. Així va resultar fàcil manejar la situació. Constantment recordava els darshans de Amma durant llargues nits, oferint somriures i paraules compassives a les persones que venien amb cors anhelants.

Estic segur que aquesta és la mateixa inspiració per a tots els voluntaris que recolzen aquest esforç. Cada cop que ens sentíem cansats, l'amor i l'energia de Amma brollaven de nosaltres des d'algun lloc, omplint-nos d'entusiasme i força per continuar endavant. També va brindar orientació i suggeriments constants sobre com millorar el servei.

Després de nou dies a la frontera, Rohit i jo vam haver de tornar a la feina i abordar el tren de tornada a Alemanya. L'impacte de l'experiència va ser una cosa que mai havia imaginat. La guerra és la culminació de l'ego humà en la forma més poderosa: una recerca constant de control i dominació. Les paraules no són suficients per descriure les seqüeles de destrucció que crea per als altres.

Quan tanco els ulls, encara veig cares de parelles de gent gran que caminen amb equipatge pesat, mares i fills que es queden sols sense un pare, nens esgotats. Tots estaven escapant de la frontera, literalment corrents per salvar les seves vides i buscant un refugi segur.

Encara que és una vista tan dolorosa de recordar, també em sento extremadament humil amb tot allò que la vida m'ha donat. Tinc una llar on dormir, menjar per menjar i amics i familiars amorosos.

Que la humanitat trobi la força i el coratge per superar aquests temps foscos, recolzant-nos els uns als altres. Que es posi fi a aquesta arrogància de l'ego humà. Que l'amor de Amma porti consol als cors adolorits i brilli a les seves vides, donant-los la força per seguir endavant.

Els voluntaris de tot Europa estan coordinant donacions per a ajut essencial i ajudant a proporcionar allotjament als refugiats.

Centres MA a tota Europa:

Centre Amma, Ferme du Plessis (França)
28190 Pongouin
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Centre Amma-Lou Paradou (França)
RN7, 83170 Tourvés

MA Center Alemanya
Seminarzentrum Hof ​​Herrenberg e.V.

Hof Herrenberg 1
64753 Brombachtal

Amma Center Munic (Alemanya)
Wehrlestraße 27, 81679 Munic

40 Letchworth Drive, Bromley BR2 9BE

Centre Amma Bèlgica
Broekstraat 6, 9140 Tielrode, Bèlgica

Foto 1: Sreepriya entrevista Marcin després dels primers dies de la seva arribada a la frontera entre Ucraïna i Polònia
Foto 2: Marcin dóna la benvinguda a una nena al lloc de la frontera
Foto 3: Begudes calentes i snacks per als nouvinguts
Foto 4: Les temperatures van arribar a estar per sota de zero graus
Foto 5: Un descans al lloc de refugiats mentre imaginen els seus passos següents

Tienes que aceptar nuestras cookies para poder disfrutar de la mejor experiencia posible en este sitio Web. We use cookies to improve our website and your experience when using it. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.